Eerste Technasium-examens op Huizermaat: Innovatieve meesterproeven gepresenteerd
Op Huizermaat was het een bijzonder moment: de allereerste Technasium-examenleerlingen presenteerden hun meesterproef! In de aula deelden zij hun innovatieve onderzoeken met ouders, opdrachtgevers, experts, docenten en medeleerlingen. De drie onderwerpen waren:
Medialandschap & jongeren
Hoe consumeren jongeren nieuws in een tijdperk van sociale media? De presentatie liet zien dat platforms zoals TikTok, Instagram en Snapchat domineren door korte, visuele content. Authenticiteit en transparantie spelen een grote rol, net als algoritmes die relevante content tonen zonder verveling. Er werd ook een vergelijking gemaakt met oudere generaties, die vooral traditionele nieuwsbronnen zoals tv en radio gebruiken en vertrouwen op vaste mediapatronen en bekende nieuwsplatforms. Waar jongeren interactie en personalisatie zoeken, hechten ouderen meer waarde aan vertrouwde journalistieke bronnen. Daarnaast werd onderzocht hoe AI kan bijdragen aan nieuwsvoorziening, met toepassingen zoals slimme samenvattingen en interactieve chatbots die vragen over nieuws beantwoorden.
Stikstofuitstoot
De impact van stikstof op het milieu is een veelbesproken thema. Onze leerlingen doken in de problematiek en onderzochten mogelijke oplossingen. Ze presenteerden hun bevindingen op een heldere en analytische manier, waarbij de wetenschappelijke en maatschappelijke aspecten van stikstofuitstoot werden belicht.
Spraakgestuurd offline AI-systeem
Dit onderzoek richtte zich op de mogelijkheden en toepassingen van een spraakgestuurd AI-systeem dat zonder internetverbinding kan functioneren. De leerlingen onderzochten bestaande technologieën en brachten in kaart hoe dergelijke systemen efficiënter en breder inzetbaar kunnen worden. Hun inzichten gaven een interessant perspectief op de toekomst van AI-gebruik zonder afhankelijkheid van online dataverbindingen.
Kennis en vaardigheden
Met deze meesterproef laten de Technasium-leerlingen zien hoe ze hun kennis en vaardigheden toepassen in de praktijk. Een waardevolle ervaring waarmee ze goed voorbereid hun eindexamen afronden.