Projectweek 2 | ontdekken, leren en ervaren

De projectweek is in volle gang! Tijdens deze week werken leerlingen aan uiteenlopende thema’s, passend bij hun leerjaar en niveau.

Voor de onderbouw staan samenwerken en maatschappelijke bewustwording centraal. Leerlingen uit 1-mavo/havo en 1-havo/vwo leren o.a. hoe ze als groep sterker staan, terwijl de leerlingen  1-vwo en 2-vwo het begrip ‘verleiding’ onderzoeken. In 2-mavo/havo en 2 havo/vwo ligt de focus op de Global Goals, met interactieve workshops en presentaties.

De leerlingen uit 3-mavo zijn aan de slag gegaan met het thema tolerantie en verdiepen zich in oordelen en vooroordelen. Ze bezoeken verschillende gebedshuizen in de regio en er komen mensen van het COC op school om te vertellen over de LHBTQI+ gemeenschap. De reanimatiecursus staat óók nog op het programma. Goed bezig dus!
Voor de leerlingen van 4-mavo staat een belangrijke SE-week op het programma waar ze zich volledig op kunnen focussen.

De leerlingen uit 3-havo en 3-vwo zijn tijdens de mentorlessen op zoek gegaan naar een stageplek zodat ze tijdens de projectweek ervaring kunnen opdoen in een beroep dat hen aanspreekt.  Sommige leerlingen hadden al snel een idee waar ze stage wilden lopen, andere leerlingen hadden wat meer tijd nodig om te bedenken welke plek zou passen binnen hun gekozen profielstroom. Fantastisch dat iedereen een stageplek heeft gevonden en we zien uit naar hun ervaringen tijdens de terugkomdag.

De leerlingen van 4 havo duiken in de wereld van het theater. Ze werken aan hun CKV onderzoek en volgen verschillende workshops, zoals acteren en grime, waarbij de leerlingen zelf scènes schrijven en opvoeren. Daarnaast bezoeken ze een theatervoorstelling voor extra inspiratie.
In het project van 4-vwo staat de vraag centraal: wat bepaalt de identiteit van een plek? Dorpen, stadsdelen of zelfs wijken kennen vaak een rijke geschiedenis. Deze geschiedenis is onderdeel van hun identiteit, maar deze identiteit is ook aan verandering onderhevig door bijvoorbeeld migratie, huizenbouw of de komst van bedrijven of juist het verdwijnen ervan. Onze leerlingen verdiepen zich in deze ontwikkelingen en ontdekken hoe identiteit voortdurend in beweging blijft.

Waar de leerlingen met Latijn al in december hun culturele reis hebben gemaakt, gaat de rest van 5-vwo deze week op pad naar Berlijn. Tijdens een zeer enerverend programma gaan de leerlingen de cultuur van Berlijn ervaren. Een geweldige ervaring en we ontvangen al veel positieve berichten uit Duitsland.

De examenkandidaten uit 5-havo en 6-vwo maken proefexamens in de gymzaal en sluiten af met een bezoek aan resp. de Efteling en Movie Park Germany.

Een inspirerende en waardevolle week voor alle leerlingen!